MNIEJ ŚMIECI WIĘCEJ PAMIĘCI

Znicze, plastikowe wiązanki i ledowe świecidełka do ozdoby grobów, zapełniające jesienią̨ półki hipermarketów, widać już z daleka, podobnie jak informacje o promocjach na cmentarne wielopaki. Z roku na rok ten biznes rośnie. Sam rynek zniczy w Polsce wyceniany jest na 1 mld zł. Rokrocznie kupujemy aż 300 mln zniczy, z czego ok. 70% właśnie w okolicach 1 listopada.
Jest to niewyobrażalna liczba, szczególnie jeśli zdamy sobie sprawę̨ z tego, że nawet najdłużej palący się znicz wyląduje prędzej czy później na śmietniku.
Według danych Najwyższej Izby Kontroli z 2016 roku w Polsce jest ok. 15,5 tys. obiektów cmentarnych, a każdy z nich – tylko w listopadzie – może wyprodukować́ nawet 200 ton śmieci, głownie plastiku. Myślę̨ jednak, że te dane nie zrobią̨ na wielu osobach wrażenia, bo dość́ częsty ostatnio widok poniewierających się po chodnikach maseczek jednorazowych mocno nas znieczulił. Problem z roku na rok robi się coraz poważniejszy, ale w jego istnienie – tak jak w istnienie pandemii – część sceptyków nadal nie wierzy.
Dlaczego? Być może dlatego, że sprawnie obsłużone nekropolie coraz rzadziej przerażają widokiem wysypujących się z kontenerów starych zniczy czy wypłowiałych plastikowych wiązanek. Miejskie spółki komunalne, zwykle w niezauważalny dla nas sposób, wywożą odpady na wysypisko. A tam, gdy góra śmieci odpowiednio urośnie, zasypywana jest ziemią. To trochę tak, jakbyśmy zamiatali problem pod dywan, a właściwie pod warstwę ziemi.
Zachęcając w dalszej części tekstu do zmiany nawyków cmentarnych, być może spotkam się z niezrozumieniem. Może ktoś zarzuci mi, że szerzę ideologię, która niszczy nasze piękne, polskie tradycje. Nie będzie to jednak zarzut trafiony, bo pamiętajmy, że rozpoczęcie masowej produkcji plastiku sięga początków XX wieku, a obchodzenie uroczystości Wszystkich Świętych – początków chrześcijaństwa. Zatem przez 19 wieków czciliśmy pamięć zmarłych bez zbędnej plastikowej tandety.

SYMBOL W KŁOPOTLIWEJ OPRAWIE
Najważniejszy symbol pamięci o zmarłych to znicz. Jest elementem wielowiekowej tradycji.
W czasach pogańskich miał odstraszać upiory, ale też pozwalał zbłąkanym duszom ogrzać się i odnaleźć drogę. Dziś oznacza wieczność i życie. Powinien kojarzyć się więc tylko i wyłącznie pozytywnie, ale tak nie jest.
Dlaczego? Otóż dawniej na grobach stawiano zazwyczaj gliniane naczynia wypełnione oliwą. Z czasów mojego dzieciństwa pamiętam ceramiczne znicze z trzema knotami, które stały niemal na wszystkich grobach. Dziś większość kupowanych przez nas zniczy to kolorowa szklana osłonka z aluminiową lub plastikową nasadką, a w niej plastikowy wkład z parafiną – mieszaniną węgla i olejów pochodzących z ropy naftowej. Czasem znajdziemy wkłady sojowe. Zdarzają się ostatnio ceramiczne miski z trzema knotami wypełnione naturalnymi olejami, jednak kosztują odpowiednio więcej od ich supernieekologicznych odpowiedników produkowanych, rzecz jasna, w Chinach. Myślę jednak, że w tym roku warto postawić na jakość, nie na ilość.
Może zamiast 15 zniczy, kupmy 2 ceramiczne, a później wykorzystajmy pozostałe po nich miseczki do zrobienia zniczy samodzielnie w domu. Do przygotowania takiego znicza będziemy potrzebować jeszcze tylko wosku pszczelego (dostępnego w każdym sklepie pszczelarskim) i sznurka jutowego. Rozwiązanie proste, niedrogie, estetyczne, a co najważniejsze – ekologiczne i etyczne.

KWIATY, ALE JAKIE?
Kolejną tradycją związaną ze świętem zmarłych jest ozdabianie grobów żywymi chryzantemami.
Tuż przed 1 listopada na cmentarnych stoiskach, w hipermarketach i tymczasowych punktach sprzedaży kwitną naraz białe, żółte i bursztynowe kwiaty. Wszystkie w jednorazowych plasti­kowych doniczkach, owinięte błyszczącą folią, a na dodatek pakowane w jednorazowe torebki. To piękno natury, zgaszone tandetnym two­rzywem, niesie niemal każdy odwiedzający groby.
Mało kto myśli o przezimowaniu kwiatów i zachowaniu doniczki na następny rok. To wymaga zachodu, a chryzantemy, o ile znów zakwitną, zrobią to niekoniecznie na 1 listopada. Tak więc tydzień po listopadowym święcie z cmentarnych śmietników wysypują się zwiędłe chryzantemy w nieszczęsnych plastikowych doniczkach. Patrzy się na to z ogromnym bólem. I to wszystko dlatego, że wmówiliśmy sobie, że na grobach muszą stać żywe chryzantemy. A jeśli powiem, że wcale nie muszą?

Rozwiązaniem na pewno nie są sztuczne wiązanki. Najrozsądniejsze byłoby wstawienie do wazonu na nagrobku kwiatów ciętych, które po zwiędnięciu będziemy mogli wrzucić do kontenera na odpady bio (o ile taki na cmentarzu jest). Można również zrobić wspaniałe dekoracje z suszonych kwiatów i zimozielonych gałązek. Nie widzę̨ innej, etycznie dopuszczalnej formy ozdabiania grobów kwiatami. Naprawdę nie mamy czasu na półśrodki. Albo podchodzimy do ekologii na poważnie, przestajemy pytać „ale jak to tak bez chryzantem?” i zaczynamy odpowiedzialnie czcić pamięć zmarłych, albo nie zabieramy się za to wcale.

OSZCZĘDNIE, ETYCZNIE, WIELORAZOWO
Temat powielam ciągle, wracam z nim jak refren psalmu – żyjmy możliwie wielorazowo. A choć uroczystość Wszystkich Świętych wydaje się być daleka od wielorazowości, jest przynajmniej kilka sposobów, aby wprowadzić w nasze świętowanie zasadę less waste.

Po pierwsze kupujmy z umiarem. Nie musimy zastawiać płyt nagrobnych dziesiątkami zniczy. A jeśli mamy ich za dużo, nie próbujmy upychać na siłę kolejnej lampki, tylko sprawdź­my, czy przy bramie cmentarza nie stoi przypadkiem specjalny regał, gdzie można oddać znicze, by ktoś mógł jeszcze z nich skorzystać. Na półkach można znaleźć używane szklane osłonki, które po umyciu odzyskają blask i pewnie posłużą jeszcze przez długi czas. Myślicie, że to zły pomysł, bo sami wstydzicie się używania rzeczy z drugiej ręki? Raczej pomyślcie, że to jest superno­woczesne, bo korzystanie z używanych rzeczy jest bardzo w modzie!

Po drugie, eliminujmy jednorazowe torebki foliowe. Nie patrzmy bezrefleksyjnie, jak sprzedawca na stoisku pakuje nam bez pytania znicze i kwiaty w folię. Weźmy na cmentarz własną wielorazową torbę.

Po trzecie, nie idźmy za modą. Pamiętam, jak któregoś roku byłem święcie przekonany, że pani na cmentarzu niesie śliczną torebkę od projektanta, a był to znicz, najnow­szy krzyk mody. Biznes cmentarny rządzi się dokładnie takimi samymi prawami, jak każdy inny, a produ­centom i sprzedawcom zależy tylko na jednym – na zarobku. My z kolei działamy tak samo, jak w przypad­ku innych nowości rynkowych – po prostu chcemy je mieć. W rezultacie – czy potrzeba, czy nie – kupujemy nowe znicze, nowe ozdoby, choć sta­re ustawione na nagrobnej płycie wciąż jeszcze wyglądają dobrze.

JAK NIE POPAŚĆ W OBŁĘD
Przede wszystkim życzę spokoju. Uroczystość Wszystkich Świętych to czas zadumy i modlitwy. I na tym się skupmy, bo łatwo wpaść w skrajność. Można dać się porwać szałowi cmentarnych zakupów, zostać łowcą promocji i nowinek cmentarnej biżuterii albo wprost przeciwnie – stać się ekooszołomem, który skupia się jedynie na niegenerowaniu odpadów, całkowicie zapominając, o co w tym wszystkim chodzi. W zwykłym cza­sie trudno jest nam znaleźć chwilę na odwiedzenie grobów, często oddalonych o setki kilometrów, dlatego właśnie jest ten dzień, wolny od pracy, abyśmy mogli w spokoju uczcić pamięć zmarłych, powspominać i pomodlić się za nich.
Uroczystość Wszystkich Świętych nie jest jednak przyzwoleniem do celebrowania konsumpcjonizmu i generowania góry śmieci. Nic nie zwalnia nas z dbania o naszą planetę, bo kiedyś będziemy z tego rozliczeni.

Dawid Kostkowski