Decyzja o wstąpieniu do seminarium duchownego winna być poprzedzona dłuższym namysłem, a dokonywać jej trzeba w atmosferze modlitwy.
Podstawą jest zawsze głęboka wiara i zaufanie do Boga, a także gotowość do ofiar i wyrzeczeń, na które każdy człowiek, który chce pełnić wolę Bożą, nie tylko w kapłaństwie, powinien być przygotowany.

Jeśli już rozeznałeś i podjąłeś osobistą decyzję wstąpienia do seminarium, wykonaj 4 kroki potrzebne do tego, aby oficjalnie zostać przyjętym w poczet seminarzystów:

Krok 1.
Należy zebrać wszystkie potrzebne i dostępne w danej chwili dokumenty w jednej teczce. Świadectwo maturalne możesz dowieźć dopiero po jego otrzymaniu. Teczkę z dokumentami dostarcza się osobiście do seminarium. Dokumentów nie wysyłamy pocztą. W seminarium nie ma też rekrutacji kandydatów przez Internet.

Krok 2.
Należy umówić się na wstępną, indywidualną rozmowę w seminarium. Właściwie każdego dnia jest możliwość takiej rozmowy z którymś z seminaryjnych wychowawców. Najlepiej jednak umówić się telefonicznie na spotkanie:
Numer telefonu do seminarium: (34) 365 12 15;
Numer telefonu do księdza rektora: +48 726 841 891;
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Krok 3.
Należy stawić się osobiście na umówione spotkanie w seminarium. Podczas tego spotkania ksiądz wychowawca sprawdza zgodność dokumentów z formalnymi wymogami, przeprowadza krótką rozmowę o powołaniu, życiu duchowym i osobistym kandydata i po wstępnej akceptacji zaprasza na najbliższą turę egzaminu wstępnego do seminarium.

Krok 4.
Egzamin wstępny w seminarium, przy ul. św. Barbary 41 (1. termin – 8 lipca 2023; 2. termin – 9 września 2023). Przez pierwsze 45 minut jest do napisania małe wypracowanie na jeden z pięciu tematów. Tematy dotyczą ogólnej wiedzy i kultury religijnej. Następnie kandydaci piszą test z wiedzy religijnej w zakresie YouCat – Katechizmu dla młodych Trzecią część egzaminu stanowi indywidualna rozmowa z Księdzem Rektorem, w czasie której kandydat jest informowany o decyzji w sprawie przyjęcia do seminarium.

WARUNKI PRZYJĘCIA DO SEMINARIUM

Wymagane dokumenty przy przyjęciu do WSD
Maturzyści, studenci, absolwenci studiów pomaturalnych lub wyższych uczelni, pragnący w roku akademickim 2023/2024 podjąć studia i formację do kapłaństwa, oczekiwani są w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego przy ul. Św. Barbary 41 w Częstochowie z następującymi dokumentami:
– prośba do Rektora WSD o przyjęcie z podaniem motywów swojej decyzji
– własnoręcznie napisany życiorys
– świadectwo chrztu i bierzmowania
– pełny odpis aktu urodzenia (można dostarczyć w późniejszym terminie)
– świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej
– świadectwo dojrzałości w oryginale (można dostarczyć w późniejszym terminie); dyplom ukończenia katechizacji w szkole ponadpodstawowej (jeśli nie ma oceny na świadectwie)
– opinia proboszcza
– opinia katechety
– świadectwo lekarza rodzinnego o stanie zdrowia (załączając ewentualną dokumentację dotyczącą chorób, przebytych operacji i terapii)
– zaświadczenie o niekaralności (można dostarczyć w późniejszym terminie)
– dwie fotografie legitymacyjne (w stroju wizytowym, en face); wersja elektroniczna (rozdzielczość zdjęcia 500×625)

Egzamin wstępny:
Odbywa się w gmachu Seminarium (ul. św. Barbary 41 w Częstochowie):
9 września 2023, godz. 10.00.

Kryteria rekrutacji
– Egzamin pisemny: język polski (wypracowanie na wybrany z pięciu podanych na egzaminie tematów z zakresu ogólnej wiedzy i kultury religijnej)
– Test pisemny z zakresu Youcat. Katechizm dla młodych
– Rozmowa kwalifikacyjna

Zalecana literatura przygotowawcza
– Youcat. Katechizm dla młodych

Adres
Wyższe Międzydiecezjalne
Seminarium Duchowne

ul. Świętej Barbary 41
42-226 Częstochowa

tel. 34 365 12 15

e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.